Styczeń 19 2017 03:08:18
ranking stron


katolik.toplista.pl


MENU
O Parafii
Informacje
Stowarzyszenia i Ruchy
Dekanat
Galeria
Św.Marcin & Youtube.pl
Zalecane Przeglądarki


NIEZALECANE




'
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Powitanie
Witaj na nowej stronie Parafii Św.Marcina Bpa w Szubinie
Strona Wróciła po aktualizacji i reinstalacji niektórych modułów po ataku oprogramowania malware.

Strona przywrócona jest w 98% o przebiegu i zakończeniu prac będziemy informować na bieżąco.
Na tą chwilę dostępne są wszystkie informacje z menu, .
Zapraszamy do częstego odwiedzania strony

'
Plan Kolędy


Odwiedziny duszpasterskie czyli kolęda. Celem kolędy jest pobłogosławienie mieszkania, wspólna modlitwa spotkanie kapłanów z wiernymi


16.01 Poniedziałek 15,oo
ul. Konopnickiej nr od 39 – 47 48 – 32
ul. Konopnickiej nr 1 - 37

17.01 Wtorek

15,oo ul. Kilińskiego od 1 Plac Kościelny od 1
15,30 ul. Konopnickiej nr 2 - 30

CZYTAJ WIĘCEJ


Śpiewamy dla MARKA
Koncert charytatywny "ŚPIEWAMY DLA MARKA", to innymi słowy zbiórka publiczna organizowana przez komitet społeczny "ŚPIEWAMY DLA MARKA". Koncert odbędzie się w piątek 13.01.2017 od godziny 18:30 w auli Liceum Ogólnokształcącego w Szubinie. Podczas koncertu będzie można kupić cegiełkę w kwocie 10zł. Całkowity dochód z koncertu zostanie przekazany na na pomoc w leczeniu chorego Marka Kalinowskiego. Obecnie rodzina potrzebuje pieniążków na specjalistyczne łóżko oraz pomoc opiekuna nad chorym.

Nasza zbiórka jest zgłoszoną zbiórką publiczną i jej poprawność można śledzić na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Numer zbiórki 2017/104/KS.

http://zbiorki.gov.pl/zbiorki/index

Docierają do nas głosy z całej Polski. Osoby, które fizycznie nie są w stanie być z nami w najbliższy piątek pragną również wesprzeć naszą akcję. Od dziś jest taka możliwość. Ruszyła kompletnie osobna zbiórka, która ma dokładnie to samo przeznaczenie. Kto nie może być z nami, a pragnie wesprzeć cel może szukać informacji poniżej:

pomagam.pl/dlamarka



>>> Wydarzenie na FACEBOOKU <<<


Trzech Króli
W piątek (6.01.2017) I piątek miesiąca obchodzimy Uroczystość Objawienia Pańskiego - Trzech Króli, Msze św. jak w każdą niedziele, poświęcenie kredy i kadzidła na każdej Mszy św. którą będzie można nabyć. Członkowie Ognisk Misyjnych działających przy szkole podstawowej i gimnazjum zbierają ofiary przed kościołem na pomoc dzieciom na Tajlandii.


Objawienie Pańskie, Epifania (gr. επιφάνεια epifaneia; objawienie, ukazanie się) – chrześcijańskie święto mające uczcić objawienie się Boga człowiekowi (teofania), obecność Boga w historii człowieka, a także uzdolnienie człowieka do rozumowego poznania Boga. Symbolami święta jest historia opisana w Ewangelii Mateusza[1], według której Mędrcy ze Wschodu przybyli do Betlejem, aby oddać pokłon Jezusowi, Chrzest Chrystusa w Jordanie oraz Cud przemienienia wody w wino w Kanie Galilejskiej. Jest to święto nakazane.

Dzień obchodów
Objawienie Pańskie w Kościele katolickim obchodzone 6 stycznia, natomiast w Kościele prawosławnym 6 stycznia/19 stycznia.

W Polsce

W tradycji polskiej, ale nie tylko, Objawienie Pańskie nazywane jest potocznie świętem Trzech Króli.
W powojennej Polsce było dniem wolnym od pracy do 16 listopada 1960 roku. Zostało zniesione ustawą Sejmu PRL-u. We wrześniu 2010 roku rozpoczęto prace legislacyjne nad ponownym przywróceniem dnia wolnego. Odpowiednią ustawę uchwalił Sejm RP przy okazji zmiany Kodeksu pracy. Ustawa została podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego 19 listopada 2010 r. i ogłoszona w Dzienniku Ustaw 26 listopada 2010 r. 6 stycznia 2011 był pierwszym od 1960 roku dniem Objawienia Pańskiego wolnym od pracy.

Na podstawie rozporządzenia Ministrów Pracy i Polityki Socjalnej oraz Edukacji Narodowej, opublikowanego w Dz.U., osoby należące do kościołów i innych związków wyznaniowych (niż katolickie), w celu obchodzenia świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, mają prawo do zwolnień od pracy lub nauki.

Na świecie

Święto jest również dniem wolnym od pracy m.in. w trzech landach niemieckich (w Badenii-Wirtembergii, Bawarii, i Saksonii-Anhalt), Austrii, Cyprze, Chorwacji, Finlandii, Grecji, Grenlandii, Hiszpanii, Liechtensteinie, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Wenezueli i Włoszech.


Historia święta

Objawienie Pańskie należy do pierwszych świąt, które ustanowił Kościół. We wczesnym chrześcijaństwie dzień ten obchodzony był na Wschodzie jako święto Bożego Narodzenia (w Apostolskim Kościele Ormiańskim jest tak do dzisiaj), a także wspomnienie pokłonu Mędrców, Chrztu Pańskiego i przemiany wody w wino w Kanie Galilejskiej. Było to święto Epifanii, objawienia się Boga całemu światu (Objawienie Pańskie).

W Kościele łacińskim święto to zaczęto obchodzić od końca IV w. jako święto niezależne od Bożego Narodzenia[8]. Później wydzielono też święto Chrztu Pańskiego na niedzielę po 6 stycznia, a wspomnienie cudu w Kanie na drugą niedzielę zwykłą w roku C. W związku z tym główną treścią święta w liturgii łacińskiej stał się pokłon Mędrców ze Wschodu, chociaż pozostałe aspekty, a więc Chrzest Chrystusa i wesele w Kanie są także wielokrotnie wspominane w tekstach liturgicznych.


Symbolika

Według chrześcijan Objawienie Pańskie ma swoją symbolikę: jest pokłonem zarówno części świata pogan, jak i ludzi z różnych warstw społecznych oraz narodowych w ogóle stąd dużo późniejsze przedstawienie Mędrców (Magów), jako trzech osób, z których jedna jest czarna, druga młoda, a trzecia stara, przed Bogiem Wcielonym. Wśród takiej rodziny ludzkiej narodził się Chrystus ze swą zbawczą misją, a ona w swych przedstawicielach przybyła z różnych stron, aby złożyć mu hołd. Dlatego w tradycji chrześcijańskiej jeden z magów jest czarnoskóry (od XIV w.). Uniwersalność zbawienia, ponad wszelkimi podziałami, zaakcentowana jest poprzez samą nazwę święta i jego wysoką rangę w Kościele powszechnym.


Katolicyzm

Objawienia Pańskie w Kościele katolickim obrządku łacińskiego ma rangę uroczystości liturgicznej. Treścią święta są trzy wydarzenia, w których Bóg w szczególny sposób objawił się światu w Chrystusie: pokłon Mędrców ze Wschodu, który oddali oni nowo narodzonemu Chrystusowi w Betlejem, Chrzest Chrystusa w Jordanie oraz cud w Kanie Galilejskiej. Wśród wielu tekstów liturgicznych kwintesencja treści święta zawiera się w antyfonie do pieśni Maryi z nieszporów:

„W tym dniu tak świętym trzy cuda wysławiamy: dziś gwiazda przywiodła mędrców do żłóbka; dziś podczas godów woda stała się winem; dziś Chrystus dla naszego zbawienia przyjął od Jana chrzest w Jordanie.”


Zwyczaje



Zwyczaj święcenia tego dnia złota i kadzidła wykształcił się na przełomie wieków XV i XVI wieku. Poświęcanym kadzidłem, którym była żywica z jałowca, okadzano domy i obejście, co miało znaczenie symbolicznego zabezpieczenia go przed chorobami i nieszczęściami. W tym samym celu poświęconym złotem dotykano całej szyi.

Po uroczystym obiedzie podawano ciasto z migdałem. Ten, kto go odnalazł w swoim kawałku, zostawał „królem migdałowym”. Znany był też zwyczaj chodzenia dzieci z gwiazdą, które pukając do domów, otrzymywały rogale, zwane „szczodrakami”. Śpiewano przy tym kolędy o Trzech Królach. Przy kościołach stały stragany, sprzedawano kadzidło i kredę.

Od XVIII wieku upowszechnił się także zwyczaj święcenia kredy, którą zwyczajowo w święto Trzech Króli na drzwiach wejściowych w wielu domach katolickich pisano litery: C†M†B lub K+M+B oraz datę bieżącego roku. Litery te są skrótem od łacińskiego życzenia Christus Mansionem Benedicat (Niech Chrystus błogosławi temu domowi)[8], choć święty Augustyn tłumaczy je jako Christus Multorum Benefactor (Chrystus dobroczyńcą wielu) albo skrótem imion trzech mędrców przekazanych przez legendę średniowieczną: Kacpra, Melchiora i Baltazara. Znana jest także interpretacja skrótu C†M†B jako pierwszych liter łacińskich nazw trzech zbawczych zdarzeń świętowanych w Epifanię: Cogitum – Matrimonium – Baptisma (łac. Poznanie – Wesele – Chrzest).

Dzień ten był również zakończeniem okresu Godów, który rozpoczyna się w pierwszym dniu Święta Bożego Narodzenia, a jednocześnie początkiem karnawału.


Plan odwiedzin duszpasterskich
Odwiedziny duszpasterskie czyli kolęda. Celem kolędy jest pobłogosławienie mieszkania, wspólna modlitwa spotkanie kapłanów z wiernymi.

2.01
Poniedziałek 15,oo


1. ul. Winnica nr 1 do 13 i od 16 do 2
2. ul. Podgórna, Krótka Sędziwoja Pałuki

3.01
Wtorek< 15,oo
1. ul. Powstańców Wlkp. od końca
2. ul. Powstańców Wlkp. od nr 2

4.01
Środa 15.oo
1. ul. Powstańców Wlkp. od nr 1
2. Łachowo /Podlesie/ ul. Powstańców Wlkp. od końca


CZYTAJ WIĘCEJ

Ogłoszenia Duszpasterskie
OGŁOSZENIA DUSZPASTERSKIE
uroczystość świętej bożej rodzicielki 1.01.2017

Bóg Ojciec tak bardzo nas umiłował, że dał nam Swojego Syna, który stał się jednym z nas. Dokonało się to w łonie Świętej Bożej Rodzicielki, której uroczystość dzisiaj obchodzimy. W Swojej Matce daje nam Jezus wzór do naśladowania. Reprezentuje Ona całkowitą uległość wobec woli Bożej, która zaczęła się w chwili Zwiastowania, przez betlejemski żłóbek, aż po Górę Kalwarię. Dzień dzisiejszy jest również początkiem Nowego Roku Pańskiego.

1. I czwartek miesiąca dzień szczególnej modlitwy o powołania

2. W piątek I piątek miesiąca obchodzimy Uroczystość Objawienia Pańskiego - Trzech Króli, Msze św. jak w każdą niedziele, poświęcenie kredy i kadzidła na każdej Mszy św. którą będzie można nabyć. Członkowie Ognisk Misyjnych działających przy szkole podstawowej i gimnazjum zbierają ofiary przed kościołem na pomoc dzieciom na Tajlandii. Po wieczornej Mszy św. spotkanie opłatkowe Grupy Pielgrzymkowej

3. I sobota miesiąca adoracja Najświętszego Sakramentu do godz. 12,oo

4. W przyszłą niedzielę obchodzimy Święto Chrztu Pańskiego na wieczornej Mszy św. będzie występował chór Świętego Jana Pawła II, a po Mszy będzie koncert kolęd

5. W przyszłą niedzielę spotkanie opłatkowe Matek Żywego Różańca o godz. 15,oo

6. Biuro parafialne czynne w środę w godz. od 10,oo do 12,oo

7. Zachęcamy do nabywania prasy katolickiej jest: Przewodnik Katolicki, Arka, Cuda i Łaski Boże, Miłujcie się

8. W minionym tygodniu zmarła śp. Regina Sztupek

Po co kolęda i parafialne kartoteki?
Po co kolęda i parafialne kartoteki? Badania socjologiczne pokazują, że większość Polaków ceni sobie wizytę duszpasterską, zwaną tradycyjnie kolędą. Emerytowany metropolita górnośląski abp Damian Zimoń przypomina, że odwiedzanie parafian po domach jest bardzo starą i specyficznie polską tradycją, a podobna praktyka spotykana jest chyba jedynie w Bawarii. Natomiast księża włoscy odwiedzają wiernych w okresie wielkanocnym. Ale ma ona także umocowanie w Kodeksie Prawa Kanonicznego, którego kanon 529 § 1. głosi, że: „Pragnąc dobrze wypełnić funkcję pasterza, proboszcz powinien starać się poznać wiernych powierzonych jego pieczy. Winien zatem nawiedzać rodziny, uczestnicząc w troskach wiernych, zwłaszcza niepokojach i smutku, oraz umacniając ich w Panu, jak również – jeśli w czymś nie domagają – roztropnie ich korygując”. Dlatego w czasie odwiedzin, poza wspólną modlitwą i błogosławieństwem, ksiądz powinien poznać domowników – ich sytuację rodzinną, materialną, zawodową, duchową. – Ile człowiek może dowiedzieć się o biedzie i trudnych sytuacjach życiowych – mówi abp Zimoń, który chodził po kolędzie także gdy rządził diecezją. – Nie ma lepszego sposobu na poznanie człowieka niż odwiedzenie go w domu – dodaje. Przypomina, że na Śląsku na odwiedziny duszpasterza się czeka, księży się zaprasza, wierni uważają, że to swoista rewizyta – cały rok oni chodzą do kościoła, raz w roku to ksiądz odwiedza ich w domu. Ceniony zwyczaj jest także krytykowany – wierni skarżą się na zbyt krótki czas spotkania, formalizm, sprowadzenie wszystkiego do „koperty”, czyli dobrowolnej ofiary oraz – prowadzenie kartotek, czyli adnotacji dotyczących parafian, uzupełnianych zazwyczaj w ich obecności. Szczególnie zwyczaj prowadzenia kartotek wzbudza emocje. Część wiernych chce wiedzieć, w jaki sposób gromadzone są informacje na ich temat, jak są przechowywane, co zawierają karty. Abp Zimoń wspomina, że gdy przyszedł do swojej pierwszej parafii po święceniach w 1957 r., zwyczaj prowadzenia kartotek już był praktykowany. To oczywiste – gdy parafie się rozrastały, duszpasterz nie był w stanie znać każdego z imienia i nazwiska. Kartoteka parafialna jest więc pomocą duszpasterską, pomagającą w wykonaniu misji Kościoła. Karty informacyjne, zwane też potocznie kartotekami, prowadzone są więc od dawna. Księża jednogłośnie twierdzą, że jest to dla nich ważna pomoc duszpasterska. – To jeden ze sposobów realizacji polecenia, żeby pasterz znał swoje owce – wyjaśnia ks. prałat Jan Sikorski, wieloletni proboszcz parafii św. Józefa na warszawskim Kole. – Jak to konkretnie robi, zależy od jego duszpasterskiej kuchni – dodaje. Jako argument na rzecz tej praktyki księża podają liczby – nie sposób spamiętać 15, 8 tys. czy 4 tys. nazwisk i sytuacji życiowych, trzeba jakoś notować. – Nie jestem w stanie zapamiętać 15 tys. osób – wyjaśnia ks. prałat Robert Nęcek, rzecznik archidiecezji krakowskiej. - Nigdy nie spotkałem się z niechęcią związaną z wypełnianiem karty informacyjnej. Czytam parafianom, co napisałem, nieraz sami proszą o wprowadzenie zmian – mówi ks. prałat Bogdan Bartołd, proboszcz parafii katedralnej w Warszawie. Informuje, co taka karta zawiera – imię, nazwisko, liczbę dzieci, otrzymane sakramenty. Jeśli sobie tego życzą, daje parafianom kartę do obejrzenia. Często sami proszą, żebym uzupełnił dane. Kartoteki mają jeszcze jeden aspekt – zawierają informację, że konkretna osoba nie życzy sobie odwiedzin, które są całkowicie dobrowolne. Gdy abp Zimoń w Stanach Zjednoczonych zetknął się z kartami w kartotekach, zaskoczyło go, że amerykańscy duszpasterze zbierają o wiele więcej informacji niż polscy, np. o ofiarach przekazanych na Kościół.

>> CZYTAJ WIECEJ <<


ŻYCZENIA
Wygenerowano w sekund: 0.01 - 18 zapytań MySQL 1,588,926 unikalnych wizyt