Luty 24 2018 14:48:56
ranking stron


katolik.toplista.pl


O Parafii
Historia Parafii
Nasz Patron
Nasi Kapłani
Informacje Ogólne
Kościół św.Małgorzaty
Bł. Ks. Władysław Mączkowski
Matka Boża - Pani Szubińska
Informacje
Msze i Nabożeństwa
Biuro Parafialne
Ogłoszenia Parafialne
Intencje Mszalne
Zapowiedzi przedślubne
Dekanat
Udzielanie Sakramentów św.
Kontakt +
Kontakt WebAdmin
Plan Kolędy
Czytania
Konto bankowe
Stowarzyszenia i Ruchy
Ministranci i lektorzy
Bractwo Maryjne
Koło Misyjne Dzieci
Domowy Kościół
SWPK
Caritas
Towarzystwo św.Wojciecha
Żywy Różaniec
Poradnictwo Rodzinne
Dekanat
Informacje
Galeria
Galeria *w trakcie prac
Św.Marcin & Youtube.pl
Św.Marcin & Youtube.pl
Zalecane Przeglądarki


NIEZALECANE




'
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
I sobota miesiąca adoracja Najświętszego Sakramentu

 

 

 

 

I sobota miesiąca adoracja Najświętszego Sakramentu miedzy Msza o 7,3o a 9,oo

 

Po wieczornej Mszy św. związana z nowenną przed peregrynacją wizerunku Jasnogórskiego do 21,oo

 

zakończona Apelem Jasnogórskim /najpierw prowadzona przez młodzież

 

potem w ciszy i od 20,3o dalej prowadzona

 


Trzech Króli 2018

W Sobote (6.01.2018)  obchodzimy Uroczystość Objawienia Pańskiego - Trzech Króli, Msze św. jak w każdą niedziele, poświęcenie kredy i kadzidła na każdej Mszy św. którą będzie można nabyć. 


Objawienie Pańskie, Epifania (gr. επιφάνεια epifaneia; objawienie, ukazanie się) – chrześcijańskie święto mające uczcić objawienie się Boga człowiekowi (teofania), obecność Boga w historii człowieka, a także uzdolnienie człowieka do rozumowego poznania Boga. Symbolami święta jest historia opisana w Ewangelii Mateusza[1], według której Mędrcy ze Wschodu przybyli do Betlejem, aby oddać pokłon Jezusowi, Chrzest Chrystusa w Jordanie oraz Cud przemienienia wody w wino w Kanie Galilejskiej. Jest to święto nakazane.

Dzień obchodów
Objawienie Pańskie w Kościele katolickim obchodzone 6 stycznia, natomiast w Kościele prawosławnym 6 stycznia/19 stycznia.

W Polsce

W tradycji polskiej, ale nie tylko, Objawienie Pańskie nazywane jest potocznie świętem Trzech Króli.
W powojennej Polsce było dniem wolnym od pracy do 16 listopada 1960 roku. Zostało zniesione ustawą Sejmu PRL-u. We wrześniu 2010 roku rozpoczęto prace legislacyjne nad ponownym przywróceniem dnia wolnego. Odpowiednią ustawę uchwalił Sejm RP przy okazji zmiany Kodeksu pracy. Ustawa została podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego 19 listopada 2010 r. i ogłoszona w Dzienniku Ustaw 26 listopada 2010 r. 6 stycznia 2011 był pierwszym od 1960 roku dniem Objawienia Pańskiego wolnym od pracy.

Na podstawie rozporządzenia Ministrów Pracy i Polityki Socjalnej oraz Edukacji Narodowej, opublikowanego w Dz.U., osoby należące do kościołów i innych związków wyznaniowych (niż katolickie), w celu obchodzenia świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, mają prawo do zwolnień od pracy lub nauki.

Na świecie

Święto jest również dniem wolnym od pracy m.in. w trzech landach niemieckich (w Badenii-Wirtembergii, Bawarii, i Saksonii-Anhalt), Austrii, Cyprze, Chorwacji, Finlandii, Grecji, Grenlandii, Hiszpanii, Liechtensteinie, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Wenezueli i Włoszech.


Historia święta

Objawienie Pańskie należy do pierwszych świąt, które ustanowił Kościół. We wczesnym chrześcijaństwie dzień ten obchodzony był na Wschodzie jako święto Bożego Narodzenia (w Apostolskim Kościele Ormiańskim jest tak do dzisiaj), a także wspomnienie pokłonu Mędrców, Chrztu Pańskiego i przemiany wody w wino w Kanie Galilejskiej. Było to święto Epifanii, objawienia się Boga całemu światu (Objawienie Pańskie).

W Kościele łacińskim święto to zaczęto obchodzić od końca IV w. jako święto niezależne od Bożego Narodzenia[8]. Później wydzielono też święto Chrztu Pańskiego na niedzielę po 6 stycznia, a wspomnienie cudu w Kanie na drugą niedzielę zwykłą w roku C. W związku z tym główną treścią święta w liturgii łacińskiej stał się pokłon Mędrców ze Wschodu, chociaż pozostałe aspekty, a więc Chrzest Chrystusa i wesele w Kanie są także wielokrotnie wspominane w tekstach liturgicznych.


Symbolika

Według chrześcijan Objawienie Pańskie ma swoją symbolikę: jest pokłonem zarówno części świata pogan, jak i ludzi z różnych warstw społecznych oraz narodowych w ogóle stąd dużo późniejsze przedstawienie Mędrców (Magów), jako trzech osób, z których jedna jest czarna, druga młoda, a trzecia stara, przed Bogiem Wcielonym. Wśród takiej rodziny ludzkiej narodził się Chrystus ze swą zbawczą misją, a ona w swych przedstawicielach przybyła z różnych stron, aby złożyć mu hołd. Dlatego w tradycji chrześcijańskiej jeden z magów jest czarnoskóry (od XIV w.). Uniwersalność zbawienia, ponad wszelkimi podziałami, zaakcentowana jest poprzez samą nazwę święta i jego wysoką rangę w Kościele powszechnym.


Katolicyzm

Objawienia Pańskie w Kościele katolickim obrządku łacińskiego ma rangę uroczystości liturgicznej. Treścią święta są trzy wydarzenia, w których Bóg w szczególny sposób objawił się światu w Chrystusie: pokłon Mędrców ze Wschodu, który oddali oni nowo narodzonemu Chrystusowi w Betlejem, Chrzest Chrystusa w Jordanie oraz cud w Kanie Galilejskiej. Wśród wielu tekstów liturgicznych kwintesencja treści święta zawiera się w antyfonie do pieśni Maryi z nieszporów:

„W tym dniu tak świętym trzy cuda wysławiamy: dziś gwiazda przywiodła mędrców do żłóbka; dziś podczas godów woda stała się winem; dziś Chrystus dla naszego zbawienia przyjął od Jana chrzest w Jordanie.”


Zwyczaje



Zwyczaj święcenia tego dnia złota i kadzidła wykształcił się na przełomie wieków XV i XVI wieku. Poświęcanym kadzidłem, którym była żywica z jałowca, okadzano domy i obejście, co miało znaczenie symbolicznego zabezpieczenia go przed chorobami i nieszczęściami. W tym samym celu poświęconym złotem dotykano całej szyi.

Po uroczystym obiedzie podawano ciasto z migdałem. Ten, kto go odnalazł w swoim kawałku, zostawał „królem migdałowym”. Znany był też zwyczaj chodzenia dzieci z gwiazdą, które pukając do domów, otrzymywały rogale, zwane „szczodrakami”. Śpiewano przy tym kolędy o Trzech Królach. Przy kościołach stały stragany, sprzedawano kadzidło i kredę.

Od XVIII wieku upowszechnił się także zwyczaj święcenia kredy, którą zwyczajowo w święto Trzech Króli na drzwiach wejściowych w wielu domach katolickich pisano litery: C†M†B lub K+M+B oraz datę bieżącego roku. Litery te są skrótem od łacińskiego życzenia Christus Mansionem Benedicat (Niech Chrystus błogosławi temu domowi)[8], choć święty Augustyn tłumaczy je jako Christus Multorum Benefactor (Chrystus dobroczyńcą wielu) albo skrótem imion trzech mędrców przekazanych przez legendę średniowieczną: Kacpra, Melchiora i Baltazara. Znana jest także interpretacja skrótu C†M†B jako pierwszych liter łacińskich nazw trzech zbawczych zdarzeń świętowanych w Epifanię: Cogitum – Matrimonium – Baptisma (łac. Poznanie – Wesele – Chrzest).

Dzień ten był również zakończeniem okresu Godów, który rozpoczyna się w pierwszym dniu Święta Bożego Narodzenia, a jednocześnie początkiem karnawału.


Przeżywamy dzień wielkiej, niepowtarzalnej radości

 

Przeżywamy dzień wielkiej, niepowtarzalnej radości, bo Bóg przemówił przez Syna. SłuchajmyJego głosu, by przyjąć Go do domu swego serca, bo to małe dziecię to Słowo Przedwieczne, naszBóg i Król całego świata. Niech więc świąteczna radość wypełni nasze serca. Niech te świętabędą dla każdego czasem rodzinnego, przyjacielskiego spotkania a łamanie się opłatkiem będziewyrazem jedności i miłości. Dzielmy się radością i miłością, której tak bardzo brakuje w tymdzisiejszym zabieganym świecie.

 

                     Życzą Kapłani.

 


Czy Pasterkę można w tym roku traktować jako Mszę niedzielną?

Czy Pasterkę można w tym roku traktować jako Mszę niedzielną?

 

Powyższe pytanie wynika z faktu, że Wigilia 2017 r. przypada w niedzielę.

W związku z tym, że w roku 2017 Wigilia Bożego Narodzenia przypada w niedzielę, powtarzają się pytania, czy obowiązek uczestnictwa w niedzielnej Mszy św. spełnia wierny, który będzie obecny na Pasterce.

Odpowiedź brzmi: Nie. Pasterka jest Mszą z uroczystości Narodzenia Pańskiego i uczestnictwo w niej jest spełnieniem obowiązku uczestnictwa we Mszy w Boże Narodzenie – a nie w niedzielę. Wynika to z przepisu prawa kanonicznego o dniach świątecznych: „Nakazowi uczestniczenia we Mszy Świętej czyni zadość ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim, bądź w sam dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego” (KPK kan. 1248).

Dzień Pański 24 grudnia 2017 roku to liturgicznie IV Niedziela Adwentu. Katolika zatem obowiązuje w tym roku uczestnictwo we Mszy św. zarówno w niedzielę, jak i w I dzień świąt Bożego Narodzenia.

 

 

źródło: gosc.pl

Całodzienna Spowiedź

Jutro (Poniedziałek 18.12.2017)  u nas całodzienna spowiedź przybędą z posługą sakramentalną kapłani z dekanatu. 

 Spowiedź św. od godz. 9,oo do 12,oo z przerwą o 10,oo oraz od 14,oo do 17,oo           z przerwą o 15,3o

Ze względu na spowiedź biuro parafialne w tym tygodniu czynne po wieczornej Mszy św.

 Spowiedzi w dekanacie:

  1. - wtorek - Kołaczkowo i Tur

- środa - Samoklęski

- czwartek - Słupy

- piątek - Szaradowo


Plebiscyt PROBOSZCZ I PARAFIA ROKU 2017

Trwa Plebiscyt

PROBOSZCZ I PARAFIA ROKU 2017

organizowany przez Express BYDGOSKI

Zapraszamy do oddania głosu na naszego proboszcza

ks. Tadeusz Lesiński, Parafia pw. św. Marcina Biskupa, Szubin (PROB.10)  

                                                  SMS pod nr 72355 o treści PROB.10

Oraz na naszą parafię   Parafia pw. św. Marcina Biskupa, Pl. Kościelny 3, Szubin (PARA.30)

                                            SMS pod nr 72355 o treści PARA.30

Głosowanie trwa do 29 grudnia 2017 r. do godz. 19:00
Poniżej przedstawiamy aktualne wyniki głosowania w kategorii
 
kliknij w tytuł aby przejść

Roraty

 

 

  ZAPRASZAMY na Roraty

od poniedziałku do piątku o godz.18,oo

 


Czym są Roraty >> Czytaj Więcej <<

Wygenerowano w sekund: 0.01 - 18 zapytań MySQL 1,917,391 unikalnych wizyt